arrow_backward Uutisarkisto

Kaffepaussi bloggaus: Kiire – suositellaan nautittavaksi vain pieninä annoksina

Tuntuuko töissä siltä, että työtehtäviä on liikaa ja uusia putkahtelee milloin mistäkin. Kokonaisuus ei ole enää hallussa ja kaikki tulee tehtyä hirveässä kiireessä? Et ole ongelmasi kanssa yksin, sillä Työterveyslaitoksen mukaan suomalaisista työntekijöistä puolet joutuu kiirehtimään, jotta he saisivat työnsä tehtyä. Kiire ei ole absoluuttinen paha, vaan voi pieninä määrinä tilapäisesti tehostaa työskentelyä, mutta liiallinen ja etenkin jatkuva kiire altistaa stressille, uupumukselle ja pahimmillaan sairauksille sekä muille työntekoa ja yleistä elämänlaatua haittaaville tekijöille.

Kiire ei pelkästään tunnu ja näy, vaan se myös kuuluu. Tuotamme ja ylläpidämme kiirettä puheessamme, jolloin luomme kiireen tunteen itsemme lisäksi myös muille. Joskus kiireestä keskustelu yltyy kisaksi siitä, kellä on vähiten aikaa ja eniten tekemistä. Tässä kisassa voittaja on aina myös häviäjä, ja pahimmillaan koko kiirekulttuuri luo vain kitkaa ihmisten välille. Kun työnteko tuntuu epäreilulta kilpailulta, syntyy herkästi konflikteja ja turhaa kränää.

Kiirekeskustelun vähentäminen ja kulttuurin muuttaminen on koko työyhteisön yhteinen asia. Kilpailuksi verhottu kiirekeskustelu voi olla työntekijän avunhuuto liian kuormittavalle työtaakalle. Kulttuurinmuutoksesta on tärkeä keskustella yhdessä ja löytää ratkaisuja, jotka tuovat aitoa muutosta. Oleellista on kiinnittää huomiota toimintatapojen ja ajanhallinnan kehittämiseen.

Voit jo yksilötasolla tehdä pieniä, mutta merkittäviä muutoksia kiireen hallintaasi:

  1. Kiinnitä huomiota puheeseesi – jätä kiire pois sanavarastostasi ja koita kitkeä se myös sisäisestä puheesta.
  2. Tee lista tehtävistä – yksinkertainen, mutta toimiva keino, jonka avulla voit priorisoida tehtävät sekä hahmottaa, kuinka paljon tekemistä oikeasti onkaan.
  3. Delegoi ja suunnittele – tehtäviä listatessa on hyvä miettiä, mitkä kokonaisuudet voit delegoida eteenpäin ja mitkä vaativat omaa panostasi.
  4. Ole läsnä – helpommin sanottu kuin tehty, mutta jos ajatukset vain sinkoilevat ympäriinsä, on yksinkertaisenkin tehtävän loppuun saattaminen vaikeaa.
  5. Nollaa myös työpäivän aikana – varaa kalenteriisi pieniä rentoutumishetkiä, kuten lounaat tai kahvitauot, ja pidä niistä kiinni.


Kynäilijä:

Koulutusassistentti Lovisa Hirvonen