arrow_backward Uutisarkisto

Kaffepaussi -bloggaus: Kokeilukulttuuria ruohonjuuritasolla

Pääministeri Sipilän hallitusohjelman yhdeksi kärkihankkeeksi on kirjattu kokeilukulttuurin käyttöönottaminen. Kokeiluja on monenlaisia: Hallituksen strategisiin tavoitteisiin liittyvistä laajoista kokonaisuuksista ruohonjuuritason pienimuotoiseen kehittämiseen.

Kokeilukulttuurista on keskusteltu monissa organisaatioissa. Asioita on ajateltu uudella tavalla. Joskus on päädytty myös sanoista tekoihin. Uusia tuotteita ja palveluita on kehitetty nopealla aikataululla yhdessä asiakkaiden kanssa. Toimintaa korjataan jatkuvasti kokeiluista saatujen oppien avulla.

Muutama esimerkki ruohonjuuritason kokeiluista ja koulutusten kehittämisestä.

  1. Keväällä Kaukolämpöyrityksen johdon ajankohtaispäivässä asiakkaamme kertoivat energiayritysten hallitusta koskevista koulutustarpeista. Tartuimme ideaan ja lähdimme etsimään sopivaa ratkaisua. Kehittelytyön tuloksena syntyi Hallitustyöskentely ja omistajaohjaus kuntaomisteisessa energiayhtiössä -koulutus, joka pidetään 28.11. Tampereella.
  2. Kaukolämmön mittauksen ajankohtaispäivä suunniteltiin toteutettavaksi syksyllä. Päivän aiheiksi nousi mittauksen EU-sääntely, mittaustiedon turvallisuus ja GDPR mittaustiedon käsittelyn näkökulmasta. Huomattiin, että aihepiirit koskettavat sekä kaukolämmön että sähkön mittausta. Joissakin energiayrityksissä saman henkilön työnkuvaan voi kuulua yleisesti mittaukseen liittyviä asioita, mitataan sitten sähköä tai kaukolämpöä. Johtopäätös siis oli, että emme toteuta erillistä Kaukolämmön mittauksen ajankohtaispäivää, vaan yhteisen Mittauksen ajankohtaispäivän. Yhteisen aamupäivän jälkeen iltapäivällä on rinnakkaiset osiot kaukolämmön ja sähkön omien asioiden käsittelylle.

Vaikka kokeilemmekin uutta, on hyvä pitää kiinni myös hyviksi havaituista tilaisuuksista. Yksi tällainen on vuosittain toteutettavat Kaukolämpöasentajapäivät, jotka pidetään tänä vuonna 5.-6.9. Seinäjoella.

Oli kyse täysin uudesta tai jo aiemmin hyväksi koetun kehittämisestä, aina tuntuu hyvälle, kun tilaisuuden päättyessä asiakas huikkaa: ”Nähdään taas ensi vuonna!”


Kynäilijä:
Asiantuntija Juha Rakkolainen