Koulutukseen osallistumisen jälkeen sähköpostiin kilahtaa linkki palautekyselyyn. Avaat viestin ja pohdit vastaamista, mutta samalla mieleesi hiipii ajatus: Onko tästä mitään hyötyä? Olethan vastannut kymmeniin kyselyihin aikaisemminkin, mutta et ole koskaan kuullut niistä mitään sen jälkeen.
Ole huoleti! Palautteilla on tärkeä rooli toiminnassamme eikä palautetta kerätä vain näön vuoksi. Saatuja palautteita käydään läpi vähintään kaksi kertaa.
Ensimmäisen kerran ne luetaan heti tilaisuuden jälkeen. Uudestaan niihin palataan, kun aletaan suunnitella seuraavaa koulutusta. Jotta vastaajat saavat vapaasti kertoa mielipiteensä, palautelomakkeet ovat anonyymejä.
Numeroarvosteluja pyytämällä seuraamme koulutuksen yleistä tasoa ja vertaamme eri vuosien tilaisuuksia toisiinsa. Näin saamme tietoa, mikä toimii ja mikä ei.
Avoimiin kysymyksiin kirjoitetut vastaukset antavat hyviä suuntaviivoja seuraavan tilaisuuden suunnittelua varten ja niitä on antoisaa lukea. Joskus saamme iloksemme myös ehdotuksia hyvistä puhujista ja aiheista.
Myönteisen palautteen saaminen saa koulutustiimiläisille hymyn huulille joka kerta! Samaan hengenvetoon myönnettäköön, että välillä kriittisen palautteen lukeminen kirpaisee, mutta niistä saa erityisen hyviä vinkkejä, miten petrata toimintaa ja täyttää odotukset entistä paremmin.
Lämmin kiitos antamastasi palautteesta! Joka ikinen niistä otetaan vastaan ilolla ja luetaan ajatuksella.
Kynäilijä:
Koulutuspäällikkö Riikka Mäki