arrow_backward Uutisarkisto

Kaffepaussi -bloggaus: Palautumisessa laatu ei korvaa määrää

Kevät tuntui jälleen kerran olevan vuoden kiireisintä aikaa. Päätoimisesti opiskelevana osa-aikatyöllistettynä järjestöaktiivina tämä on tullut huomattua vuosi toisensa jälkeen. Keväälle kasaantuu velvollisuuksien ohella myös paljon vapaa-ajan aktiviteetteja. Vapaa-aika voikin alkaa tuntumaan kuluttavammalta kuin itse velvollisuudet – rentoutuminen alkaa siis käydä työstä!

Työstä palautuminen, ”nollaaminen” tai ”akkujen lataaminen”, on välttämätön osa jokaisen työntekijän jaksamista. Lepo on tärkeää niin fyysisesti kuin psyykkisestikin raskaissa töissä, ja on tärkeää ymmärtää, että jokainen kokee työn eri tavalla kuormittavana. Yhtä oikeaa tapaa palautua ei siis ole. Palautuminen on sekä kehollinen että mielensisäinen prosessi. Työterveyslaitoksen mukaan palautumista edistävät mm. leppoisa oleskelu, urheilu, mieluisat harrastukset ja ystävien tapaaminen. Palautuminen on tärkeää niin yksilön kuin yrityksenkin kannalta, sillä akut täyteen ladannut työntekijä on tehokkaampi, aktiivisempi ja kykenee oppimaan uutta.

Kesä on lomailijoiden kautta. Palautumiseen harvemmin kuitenkaan tarvitaan kuukausikaupalla lomaa, jos arjen ohessa on onnistuttu lepäämään ja viemään ajatukset pois työstä. Palautumista ja elpymistä tapahtuu vapaa-ajan lisäksi myös työpäivän aikana lounas,- kahvi- ja muilla tauoilla. Töitä ei myöskään kannata kantaa kotiin, vaan ne voi suosiolla jättää odottamaan seuraavaa työpäivää.

Palautuessa laatu ei korvaa määrää, vaan molempiin tulisi panostaa, sillä yksi pitkä ja rentouttava loma tuskin riittää palauttamaan koko vuoden työnteosta. Lomiaan suunnitellessa kannattaakin mielestäni ottaa seuraavat asiat huomioon:

1. Mikäli mahdollista, vietä mieluummin useampi lyhyempi kuin yksi pitkä loma.
2. Älä ahda lomaa täyteen erilaisia aktiviteetteja ja tapaamisia, vaan jätä aikaa rentoutumiselle.
3. Tee sitä mitä haluat – vaatekaapin järjestäminen, auton peseminen ja auringon ottaminen voivat myös olla rentouttavaa tekemistä!
3. Palautuminen on yksilöllistä – kuuntele siis kehoasia ja mieltäsi!

Kynäilijä:
Koulutusassistentti Lovisa Hirvonen