arrow_backward Uutisarkisto

Kaffepaussi bloggaus: Pelillistämisen uudet ulottuvuudet

Pelillistämistä on käytetty yritysten tuotekehityksessä, markkinoinnissa ja henkilöstön osaamisen kehittämisessä jo jonkin aikaa. Pelillistämisen avulla on koitettu saada peleille ominaiset innostavuus ja koukuttavuus hyödynnettyä myös henkilöstön osaamisen kehittämisessä.

Kuluttajapuolella VR (virtual reality) on avannut uuden ulottuvuuden pelaamiseen; pelaaja viedään virtuaalitodellisuuden avulla toiseen todellisuuteen, pelimaailmaan. Teollisuudessa virtuaalitodellisuutta on käytetty jo ennen tätä. Esimerkiksi lentokoneteollisuus on kouluttanut lentäjiä hienoja simulaattoreita hyödyntäen. Kaivosteollisuudessa ja hitsauksen opettelemisessa on puolestaan hyödynnetty ihan kuluttajatasoista virtuaalitekniikkaa, kun on ollut tarve harjoitella työturvallisuutta tai käydä läpi käytännön toimintaprosesseja.

Virtuaalitodellisuuden edut tulevat esille siinä, että sen avulla voidaan turvallisesti harjoitella esimerkiksi hengenvaarallisia tai terveyttä uhkaavia tilanteita. Tulipalon sammuttaminen tai vikatilanteen selvittäminen ei virtuaalisesti toteutettuna aiheuta todellista vaaraa tai uhkaa tuotannon pysäyttämisestä.

Energiateollisuus ja Adato järjestivät viime vuoden lopulla korkeakouluopiskelijoille Energy Goes XR -kilpailun. Opiskelijoille annettiin tehtäväksi suunnitella ja toteuttaa VR-sovellus, joka voisi osaltaan edistää energia-alan palvelukehitystä. Kilpailun voittajaksi ylsi kansainvälinen opiskelijapari, joista toinen opiskeli Aallossa ja toinen oli kotoisin Australiasta. Heidän kehittämän sovelluksen ideana oli auttaa ihmisiä näkemään ja löytämään virtuaalisesta asunnosta energiasäästökohteita. Onnelliset voittajat pokkasivat palkintoshekkinsä Tampereen Verkosto-messuilla.

Mahdollisuuksien rajattomuus tekee virtuaalitodellisuudesta houkuttelevan. Meistä olisi mukavaa, jos pelillistämisen avulla voisimme koukuttaa energia-alan toimijat itsensä kehittämiseen.

Kynäilijä:
Asiantuntija Edvard Lukka