arrow_backward Uutisarkisto

Riina Heinimäki: “Sähkömarkkinoiden muutoksissa riittää sulateltavaa”

Energiayhtiöiden asiakkuudet ja palvelut, sopimusehdot sekä sähkön vähittäismarkkinat ovat niitä kokonaisuuksia, joihin liittyviä asioita Energiateollisuuden Riina Heinimäki pohtii työssään päivittäin. Nämä ovat kokonaisuuksia, jotka työllistävät myös tuhansia energia-alan ammattilaisia. Parhaillaan valmistelussa on poikkeuksellisen paljon muutoksia. Riina nostaa esiin erityisesti seuraavat teemat:

  • Sähkömarkkinalain muutokset – Mihin myyjien ja verkonhaltijoiden tulee varautua?
    Sähkömarkkinalakiin valmistellaan muutoksia niin EU:n sähkömarkkinadirektiivin kuin TEMin älyverkkotyöryhmän ehdotusten johdosta. Valmistelu on siirtynyt koronan ja ministeriön kiireiden vuoksi. Tämänhetkisen tiedon mukaan lakiehdotus annetaan syksyllä. Muutoksia esitellään Säti-webinaarissa.
  • Kuluttajasuojasääntelyn tiukennukset – Millä säännöillä jatkossa tehdään etä- ja kotimyyntiä
    Oikeusministeriön työryhmä pohtii, miten kuluttajansuojasääntöjen täytäntöönpanon valvonnan parantamiseksi ja nykyaikaistamiseksi annettu direktiivi toteutetaan Suomessa. Työryhmä tarkistaa myös puhelin- ja kotimyyntiä koskevaa sääntelyä kuluttajien oikeusaseman parantamiseksi. Säti-webinaarissa esitellään työryhmän ehdotukset ja pohditaan niiden vaikutuksia.
  • Kuormanohjaus ja joustavuus – Miten tulevaisuudessa ohjataan asiakkaan kuormia
    Älyverkkotyöryhmä on tehnyt kaksi ehdotusta. Toinen koskee nykyisillä etämittareilla tehtävän yö-päivä-ohjauksen siirtämistä verkon ja asiakkaan välisestä ohjauksesta markkinatoimijan ja asiakkaan väliseksi ohjaukseksi, jossa verkko tarjoaa vain infran. Toinen ehdotus koskee seuraavan sukupolven etämittareilla toteutettavaa dynaamisempaa kuormanohjauspalvelua, jota varten tarvitaan tiedonvaihtorajapinta markkinatoimijoiden käyttöön. Näistä vaihtoehdoista keskustellaan Säti-webinaarissa.
  • Yhteislaskutuksen mahdollistaminen – osapuolten vastuut ja oikeudet
    Älyverkkotyöryhmä on ehdottanut, että jakeluverkkoyhtiöt antavat kaikille sähkönmyyjille tasapuoliset ja syrjimättömät mahdollisuudet tarjota asiakkailleen yhteislaskua sähkönsiirrosta ja sähköenergiasta. Yhteislaskutuksen tarjoaminen olisi myyjälle vapaaehtoista. Energiavirasto jättää ehdotuksensa TEMille kesän aikana. Ministeriö alkaa mahdollisesti loppuvuodesta valmistelemaan lainsäädäntöä. Webinaarissa esitellään ajankohtainen tilanne.
  • Energia-alalla alkanut asiakkaan aika
    Ala on keskellä isoa murrosta, kun ilmastonmuutokseen vastaaminen muuttaa myös energiamarkkinoita. Uudet älykkäät ratkaisut nostavat asiakkaan 2020-luvun energiapolitiikan ohjaajiksi. Energia-ala palvelullistuu ja asiakas nousee uudella tavalla keskiöön. Tästä muutoksesta keskustellaan ainakin Asiakaspalvelun uusi aika -koulutuksessa sekä Sähkökauppapäivässä.
  • Sähkömarkkinoiden digitalisaatio
    Sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, datahub, starttaa ensi vuoden helmikuussa. Seuraavaan versioon tulossa energiayhteisöt ja viidenteoista minuutin kaupankäyntijakso. Näistä riittää kerrottavaa useampaankin eri tilaisuuteen.
Riina, mikä kouluttamisessa motivoi?

“Tärkeintä tilaisuuksissa on jäsenten ja muiden sidosryhmien tapaaminen ja vuorovaikutus. Taukopohdinnat ovat mielenkiintoisia, mutta kiinnostavia ovat myös esitysten aikana tulleet kysymykset, joista kinkkisimpiin voidaan miettiä vastauksia yhdessäkin.

Nämä keskustelut antavat meille arvokasta tietoa yhtiöiden arjesta. Siitä, mikä yhtiöitä mietityttää, mistä tarvitaan lisätietoa tai, mihin pitää vaikuttaa. Tämä edelleen tukee edunvalvontatyötä. Lisäksi minua innostaa halu auttaa. Neuvonta on tärkeä osa jäsenpalvelua.

Positiivinen palaute ilahduttaa aina. On hienoa, että meidän viestimme koetaan arvokkaaksi. Ihanaa, jos sen pystyy vieläpä kertomaan ymmärrettävästi ja mielenkiintoisesti.

Koulutuksia on pidetty poikkeusaikanakin, mutta ei se ole kouluttajallekaan yhtään sama. Toivon hartaasti, että syksy mahdollistaisi jälleen lähikoulutukset ja jäsenten tapaamisen kasvotusten.”